‘Plezier in het werk staat voorop’

14 mei 2018 ● Auteur Absoluut.tv
 
 
ABS Autoherstel Splinter in Amsterdam breidt uit. De bouw van het nieuwe pand is nu vijf maanden onderweg. Hiermee creëert het bedrijf ruimte om de meest complexe, high tech schades te repareren. Maar hoe gaan ze die extra ruimte invullen, met wie? Lindy Feenstra is verantwoordelijk voor recruitment bij Splinter en vertelt over de zoektocht naar goed personeel.

“Als de nieuwbouw klaar is, hebben we twee keer zoveel ruimte. Dat houdt ook in dat we meer personeel nodig hebben,” zegt Lindy Feenstra. “We hebben nu 39 medewerkers en zijn op zoek naar vijf nieuwe personeelsleden. En dat is in deze tijd niet gemakkelijk.”  

Het tekort aan schadeherstellers is een probleem van de hele branche. “Maar niet alleen mensen voor in de werkplaats zijn moeilijk te vinden, ook goede mensen voor de receptie en op kantoor zijn dun gezaaid,” merkt Lindy. “Als klanten bij ons komen, is dat vaak niet met een leuke reden. Achter de receptie moet je juist goed weten om te gaan met mensen die balen van de schade aan hun auto. Een auto is toch een statussymbool, als daar iets mee gebeurt, worden mensen daar niet vrolijk van.” 

Andere werkwijze

Waarom werken mensen graag bij Splinter? “We zijn een platte organisatie. En we werken veel met high tech-technieken, zo zijn we gespecialiseerd in schades aan Tesla. Maar het allerbelangrijkste vinden we: het moet vooral leuk zijn om hier te werken. We hebben een open cultuur en er is altijd ruimte voor een geintje.”

“Werkplezier proberen we ook op andere manieren te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het faciliteren van opleidingen; persoonlijke ontwikkeling vinden we belangrijk. We bieden een moderne, innovatieve werkomgeving en spreken onze waardering uit voor de inzet van onze medewerkers.”

“We verwachten een bepaalde mate van zelfstandigheid van onze mensen. En vinden het belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om zelf met een oplossing te komen of er naar op zoek te gaan. In plaats van dat ze een afwachtende houding aannemen.”

“Doordat we iedereen daar vrij in laten, merken we ook dat onze mensen eerder zelf met een oplossing komen in plaats van dat ze direct naar de eindverantwoordelijke stappen voor advies. En fouten maken mag, daar leer je van. Uiteraard merkt de klant daar niets van.”

Principes

“We luisteren echt naar onze mensen. Dat vinden we belangrijk. Zo hebben we samen met onze medewerkers een missie en toekomstvisie bepaald. Daar zijn zeven principes uit gekomen, die de basis zijn voor onze bedrijfsvoering.”   

Klantbeleving komt heel duidelijk terug in die principes. Stephan Gamelkoorn vertelde daar eerder al over. “Dat komt tot uiting in de service die we verlenen, we trainen onze mensen daar op. Iedereen kan een klant op een goede manier te woord staan.”

Praktijk

De dagstart is een goed voorbeeld van hoe die principes in het dagelijkse werk terugkomen. “Elke dag starten we om 8.00 uur met de planning. We kijken wat er op de planning staat, welke deadlines er zijn en welke capaciteiten we in huis hebben. Aan de hand daarvan bepalen we samen de werkverdeling.”

“Ook de reviews delen we tijdens die dagstart met onze mensen. Zo hoort iedereen vrij snel nadat de schade is afgehandeld hoe tevreden de klant is met het resultaat. De klantfeedback levert waardevolle verbeterpunten op en positieve reviews werken motiverend. Het is hartstikke fijn om directe waardering te krijgen voor je werk.”

 

 

Nieuwbouw ABS Splinter Amsterdam: ruimte voor high tech schades en klantbeleving
 

 

ABS Splinter Amsterdam breidt uit. Afgelopen 4 december is de bouw gestart van een nieuw pand, op steenworp afstand van de bestaande vestiging. Hiermee creëert het bedrijf ruimte om de meest complexe, high tech schades te repareren. Ook geeft de schadehersteller op deze manier nog meer invulling aan het leerbedrijf dat Splinter is.

Stephan Gamelkoorn vertelt over de bouwplannen.


Ruimtegebrek

“Complexe schades worden steeds complexer. We hebben meer ruimte nodig om ook deze schades goed af te handelen,” verklaart Stephan Gamelkoorn van ABS Splinter de nieuwbouw. “De markt en de ontwikkelingen van de voertuigen vragen om een ander soort schadeherstelbedrijf.”
“Zo zijn we zijn gecertificeerd schadehersteller voor Tesla en diverse andere merken zijn ook bezig met de auto van de toekomst. Voor dit soort high tech auto’s heb je veel meer ruimte nodig voor je werkzaamheden. Een accu van zo’n auto is 2 bij 3 meter. Als je die onder de auto uithaalt, moet je die met zorg behandelen en in een aparte ruimte opslaan.”
“Daarnaast kunnen we in het nieuwe pand meer aandacht besteden aan klantbeleving. Iets wat steeds belangrijker wordt in deze branche.”


Elke schakel is belangrijk

“Achter de schermen hebben we een onderverdeling gemaakt van drie soorten schadeherstel: cosmetisch, complex en high tech. Samen met de medewerkers hebben we gekeken wat er moet gebeuren om elke soort schade zo goed mogelijk af te handelen. En hoe we de nieuwe werkplekken zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten.”
“Ik vind het heel waardevol om iedereen hierbij te betrekken. Elke medewerker heeft een belangrijke rol. Het plaatwerk en spuitwerk kan bijvoorbeeld nog zo mooi hersteld zijn, maar als de afleverspecialist de auto niet heeft gestofzuigd, blijft dat een klant bij.”
“Elke schakel is belangrijk. Zonder de inzet van onze medewerkers hadden we dit nooit kunnen doen.”


High tech

Het all-in-one proces is al eerder apart ondergebracht waardoor een efficiëntere workflow ontstaat. Nu koppelt Splinter de high tech schades ook los van het reguliere proces. Elke soort schadeherstel heeft straks zijn eigen locatie. Alle locaties liggen naast elkaar op hetzelfde bedrijvenpark.
In het pand dat nu gebouwd wordt, herstelt Splinter straks de meest complexe en high tech schades. Denk hierbij aan auto’s met elektro- en hybride motoren, auto’s met aluminium verbindingen, carbon delen en alternatieve staalsoorten. Maar ook auto’s die voorzien zijn van de nieuwste technieken voor bijvoorbeeld autonoom rijden.


Beleving

De ervaring van klanten speelt ook een belangrijk rol in de keuzes die Gamelkoorn heeft gemaakt voor de nieuwbouw. “Doordat we dit soort schades hebben losgekoppeld, kunnen we mensen beter van dienst zijn en is er meer ruimte voor klantbeleving.”

“Zo komen er twee overdekte, goed verlichte aflevercabines. Daarin leveren we de auto af aan de klant en laten we meteen duidelijk zien welke herstelwerkzaamheden we hebben verricht. Dat is toch iets prettiger dan op een regenachtige, koude avond buiten uitleggen wat we hebben gedaan.”

Daarnaast is in het nieuwe pand straks ook ruimte voor een autohotel. “Daarmee bieden we een extra service voor eigenaren van klassieke of exclusieve auto’s om hun auto veilig te stallen. Ook voor een langere periode.”

In de zomer van 2018 hoopt Gamelkoorn zijn eerste klanten te ontvangen in het nieuwe pand. Tot die tijd houden we u via ABSoluut.tv en social media op de hoogte van de bouw.